mandag 17. oktober 2011

Alle bør ta hensyn, spesielt gymlærerne!



Amanda mener at det er veldig viktig at lærerne og elevene på skolen tar hensyn til elever som har diabetessykdommen, særlig gymlærerne!

En artikkel av Njomza Shala



I følge ny forskning viser det seg at dobbelt så mange i verden over har utviklet diabetes siden 1980. I Norge er det 370 000 personer som har sykdommen! Blant disse har majoriteten type 2 diabetes, kun 25.000 insulinavhengige diabetikere, sier generalsekretær i Diabetesforbundet, Bjørnar Allgot, til tv2.no, og legger til:

– Halvparten av de som har type 2 har ikke fått diagnosen ennå.

I dag er det svært få studenter som har problemer med sin gymlærer på grunn av sin diabetes. Men det er fortsatt noen få unntak, der vanskelighetene faktisk dukker opp.

Det er veldig, veldig viktig at gymlæreren vet om studentens diabetessykdom. Uansett om du går på barneskole, videregående skole, eller universitet/høgskole, så er det viktig at denne informasjonen blir gitt i tide, både til læreren og eleven, slik at man raskt unngår problemer, påstår Amanda, som selv har diabetessykdommen.

Hatt diabetes siden hun var 3 år gammel

Amanda har hatt diabetes i 9 år, og har fortsatt det i dag. Hun er 15 år gammel og har behandlet seg selv med insulinpumpe og insulinanaloger helt siden hun var 3 år gammel.

Blir du informert i/før gymmen om hva dere skal drive med i gym - timen?

Ja, på skolen vår er det vanlig at gym læreren informerer oss alle om hva som er programmet for hver gym time. Det betyr da at det er lettere for meg å vite hva jeg må gjøre med mitt blodsukker. Jeg ”skreddersyr” mitt blodsukker tett til denne situasjonen. Dette er viktig for alle som har diabetessykdommen, men jeg vet om en som også har samme diabetessykdom som meg, og hun får ikke informasjon av gym læreren om hva som er programmet for den kommende gym timen, så hun må ofte minne sin gym lærer om det. Det er dårlig!

Har det noe å si hvor anstrengende gym timen kommer til å være med din dosejustering? Hvis du har en time med trening, er det det samme som å ha 2 timer trening i henhold med dosen din?

Ja, hvis vi bare har en eneste time med trening som ikke er så anstrengende, er mitt blodsukker ikke helt nedsenket betraktelig, og derfor må jeg kjøre gjennom noen alvorlige dosejusteringer. Jeg sjekker blodsukkeret like før spising og jeg beregner hensiktsmessig enhetene, sånn at det ikke ligger mer enn 150 mg/dl. Noe mer er ikke nødvendig i slike tilfeller. Etter gym timen, kontrollerer jeg, for sikkerhets skyld, mitt blodsukker igjen. Så trenger jeg ikke spise noe mer karbohydrater heller.

Men hvis vi har en dobbeltime gym med utholdenhetstrening, må jeg redusere min basaldose i alle fall en time før treningen.

Jeg reduserer basaldosen med 20 -50 % avhengig av hvordan programmet for gymmen er lagt opp, en time før starten av gym timen. Hvis jeg reduserer basaldosen, måler jeg blodsukkeret i det samme. Jeg måler i utgangspunktet blodsukkerets verdi på 150 mg/ dl, med en lavere verdi, da må jeg spise en passe mengde karbohydrater. Siden jeg utførte blodsukkerkontroll en time før gym timen, så kan jeg også spise en sjokolade eller iskrem, selv om disse ellers er trege karbohydrater som kommer etter en time i blodet.

Amanda sier videre at hun tester sitt blodsukker etter første halvdel av gym timen og drikker så mye cola og juice sånn at blodsukkeret igjen øker til mer enn 150 mg/ dl. I gym bagen sin har hun alltid med seg glukagonsprøyte, sitt måleinstrument og mat som inneholder karbohydrater i form av glukose gel, Cola (ikke light) og saft, og også langtidsvirkende karbohydrater som brød, frukt eller sjokolader.

Men hvordan er det å leve med diabetes? Er det ikke mye å holde styr på?

Jo, diabetes er jo noe du må leve med resten av livet. Det er jo litt stressende at man må alltid passe på hva man putter i munnen. Når jeg spiser søte saker merker jeg det fort på blodsukkeret, og det er jo særlig vanskelig i selskaper å unngå! Også må man spise riktig, faste måltider som starter med frokost. Men alle diabetikere vet egentlig hva som må gjøres og hva som ikke må gjøres!

Og til slutt, er diabetes eller kommer den til å være en hindring for at du kan drive med sport?
Nei, diabetes har ikke vært en hindring for meg i å delta i gym og idrettsarrangementer og den kommer ikke til å være det heller. Jeg har heller aldri hatt problemer i gymmen med lav- eller høy hypoglykemi. Og gym lærerne skal ikke, etter min mening, foreslå at det er best for dem som har diabetes til og ikke delta i sport.

Kilder: TV2

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar