mandag 17. oktober 2011

Ungdoms talenter på vei til å bli stjerner!

Kaja søgard er en ung og talentfull jente.
Mange har kanskje hørt henne og andre har sikkert ikke.
Hun har vært med på forskjellige arrangementer og spilt inn i studio.
Hun er en ung selvsikker jente med store ambisjoner.



En artikkel av Ida Helen Halvorsen



Kaja Søgard, fortell oss litt om din musikk bakgrunn.
ja hvor skal jeg begynne? ler Kaja og smiler.
jeg har jo vært med på ukm, canal street noe kalt youth talent,
og x faktor. Jeg har også spilt på f. eks barnas konsert, sunget på skolen en musikal,
der jeg hadde hovedrollen. På spotify nå kan du jo høre sangen kjærlighets sorg,
som jeg og da min venn har spilt inn. Mitt neste oppdrag er nå da å synge i et bryllup.

Du nevnte jo at du har spilt på forskjellige arrangementer kan du fortelle litt fra denne opplevelsen?
alle arrangementene er jo forskjellige i seg selv og mann lærer hele tiden nye ting.
canal street var på en måte en utfordring fordi det var noe jeg aldri hadde gjort før.
til vanlig spiller jeg bare en sang, men her måtte jeg jo ha flere sanger, fordi jeg skulle
holde konsert og få publikum i riktig stemning i 20 minutter.
opplevelse og være med på x faktor, fordi det er en helt annen setting og det er filming
dommere som gir tilbake meldinger rett etterpå.
Det gir meg innblikk på hvordan det er og ting jeg evt. skal forandre.


Hvilke av disse arrangementene likte du best, og hvorfor ?
Ukm var jo en utrolig gøy og spennende opplevelse, fordi det var en konkurranse om å komme seg til Trondheim og få spille på de store senene der , hvor mange kjendiser har spilt før meg, i tillegg å bli kjent med så mange folk som har interesser som meg. Det var mye større sener en det jeg er vant til og flere folk som så på og ble en helt annen stemning i rommet.

Her sitter Kaja og komponerer en låt
Du har jo kommet langt med musikken, du er ikke berømt enda, men mange vet om deg, hvordan er det egentlig ?
det er jo veldig gøy fordi du føler på en måte at folk hører deg og det har jo vært ett par ganger hvor folk har kommet til meg og spurt om jeg kan synge på forskjellige arrangementer  ,det som for meg til å føle meg bra er jo at de vill jeg skal komme å synge for de og de ønsker det så stert at de er villig til å betale meg eller evt. gi meg noe som takk.


Føler du at du kan nå toppen om ett par år?jeg håper jo på det , menn jeg kan ikke si det helt sikker, det er liten sjanse for att mann kan bli stor, men om jeg hadde hatt muligheten til det hadde jeg ikke nølt, for å bli sanger det er den største drømmen jeg har.

Hva tror du er grunnen til at du har kommet såpass langt med musikken din?
jeg tror det er pga folk føler at jeg virkelig vill det og de føler det jeg synger, det er i hvertfall det jeg har hørt fra folk, f eks. som den ene sangen min i gotta find myself så skriver jeg om det og finne ut seg selv og det er det mange som kjenner seg igjen. Jeg skrev den pga jeg hadde vankeligheter md å finne meg selv og det fikk meg gjennom den tiden, og derfor vil jeg synge for andre fordi andre som kan høre den kan klare det de også.

Har dette alltid vært drømmen din ? og bli sanger?
det var alltid en liten drøm, som jeg hadde når jeg var mindre, når jeg gikk på barneskolen følte jeg ikke jeg hadde stemmen til dette så da ga jeg rett og slett opp, men da jeg begynte på ungdomskolen det var da jeg fikk troen tilbake, jeg tror det var litt pga musikk timene på skolen og fordi jeg fikk sågode tilbakemeldinger. Og jeg er glad for att dette skjedde for nå er det jo den største drømmen jeg har.
  

Kaja poserer gjerne for kamera
Hvor får du inspirasjonen fra egentlig?
det er mye forskjellig, fe. eks kan jeg være på en biltur og bare se ut av vinduet og hvis jeg ser en ting, så kan jeg tenke på noe som kan bli til en sang eller så må det ha skjedd noe personlig slik at jeg kan utdype følelsene mine. Eller hvis jeg hører på en sang og finner ett ord i sangen så kan jeg skrive utafra det ordet.

Helt til slutt, har du noen tips til andre unge sangere der ute som drømmer om det samme?
ha troen på seg selv er ganske viktig, mann kommer noe sted uten å ha troen på seg slev, og mann må virkelig elske musikk ikke bare like det men mann må brenne for det. Være aktiv, mann kan ikke forvente at folk bare vet om deg, du må vise deg fram slik at folk ser deg.

Det er mange ungdommer som er redde for å prøve seg, fordi de ikke har troen på seg selv.
fordi de ikke tror de er gode nok, de tør ikke konkurrer med folk. Mange gjemmer seg hjemme og synger bare blant venner og kjente, men tør ikke vise seg fram.
slik var Kaja i begynnelsen, men nå har hun spilt på forskjellige arrangementer, spilt inn i studio, komponert nye sanger og vist dem til andre. Hun har vist seg selv og sangene og nå vet hun at hun er god nok til og faktisk kunne klare å bli berømt. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar