mandag 17. oktober 2011

Kuttet ut skolen en hel måned

Mobbing handler om at det er en eller flere personer som gjentatte ganger gjør, eller sier vonde og sårende ting over en lengre periode.   Det kan enten være fysisk- eller psykisk mobbing.

Jentemobbing er mest psykisk og mer skjult, sånn som utestenging av vennegjengen og baksnakking. Mens guttemobbing oftest er fysisk og lettere å få øye på. Hver eneste dag er det mennesker som blir mobbet, enten det er på jobb, barnehagen, skolen, fritidsaktiviteter, hjemme, eller andre steder.

Nedfor har jeg intervjuet en jente som går på Arendal Videregående skole. Hun har opplevd nettopp det å bli mobbet.  Hun ønsker å fortelle sin historie for å bearbeide og for å gi ut et budskap til dem som mobber. Det hjelper å snakke om det om og om igjen, fortelle hun.

Har du møtt mobberen i ettertid, og hvordan var gjensynet?
Ja, det var veldig smertefullt. Tanken på at han som har mobbet meg står rett foran med, uten å vite hvem jeg er. Jeg prøvde og ikke bry meg, men det gikk ikke. Jeg merket jeg ble mer og mer sint og lei meg.

Hva gjorde de når de mobbet deg, var det fysisk, eller psykisk?
Det var mest psykisk, men en av hendelsene var også fysisk. Han kalte meg masse kallenavn fordi jeg var så liten og lav. Det var verbal mobbing. En gang Kastet han meg opp i luften, også mistet ham meg. Det førte til at jeg fikk sterk hodepine og ett kutt i pannen. når han skjønte hva han hadde gjort, løp han av gårde.  

Hadde du noen venner ved din side som støttet deg, og forsvarte deg, noen du kunne snakke med?
Vennene mine var redde for ham, så selv om de ville være der for meg, trakk dem seg unna. De var redd han skulle begynne å hakke ned på dem også.  Jeg hadde heller ikke så mange venner på den tiden, fordi de så på meg som et missfoster fordi jeg var lav og liten.  

Hva sa og gjorde foreldrene dine når de fikk vite om det?
Mamma ble lei seg og prøvde å gjøre alt for at jeg skulle få det bedre, men det ble bare verre og verre når jeg fortalte om det til folk. Det førte til at mobbingen ble verre, fordi han fant ut av at jeg sladret, og ville straffe meg.  Det ble så ekstremt at han stod og ventet på meg på utsiden av skolen, både før og etter skoletid. Vi bodde i nærheten av hverandre i tillegg, så han heiv ting på meg på vei hjem fra skolen.  Jeg gruet meg skikkelig til å dra på skolen hver dag, fortelle Ida med tåre våte øyne og skjelvende stemme.

Har mobbingen ført til noe positivt, eller negativt i ettertid? Gjort deg sterkere?
Mobbingen har definitivt gjort meg sterkere. Det positive er at jeg har lært at mobbing kommer fra noen som har blitt mobbet. Det negative er at takket være ham har jeg fått sinneproblemer. Hver gang jeg blir sint ser jeg for meg ansiktet hans. Jeg tenker også mye på det i ettertid, og kommer nok aldri helt over det. Det etterlater arr, men jeg ser positivt på det nå.  

Hvis det samme hadde skjedd i dag, ville du gjort noe annerledes?
Om det samme hadde skjedd meg i dag, så hadde jeg nok stått opp for meg selv. Med tanke på at jeg var så liten og ung den gangen og ikke visste hvordan jeg skulle håndtere saken. Jeg var redd for å stå opp for meg selv, med tanke på hva han kunne finne på da. Om jeg blir mobbet nå, går jeg rett til personen og sier i fra.

Det at du selv er blitt mobbet, fører det til at du er mer obs når du ser/hører noen andre som blir mobbet. Gjør du noe med det, eller går du bare forbi og later som om du ikke har lagt merke til det?
Når jeg ser mobbing nå bryter jeg inn med en gang, fordi de fortjener noen som står opp for dem, når ikke dem klarer det selv.  Jeg vil stå opp for dem med tanke på hvordan jeg følte meg, og jeg tenker på hvordan de føler og har det. Jeg ønsker ikke at folk skal grue seg til å dra på jobb, fritidsaktiviteter og skole.

Hvor lenge ble du mobbet, og var det hver dag i denne perioden?
Jeg ble mobbet fra 3. – 7. klasse.  Det var ikke hver dag, men de dagene det var, så var det ille. Jeg hadde alltid den følelsen av at jeg ikke ville dra på skolen, og latet ofte som om jeg var syk. Jeg var borte en hel måned fra skolen, fordi jeg rett og slett ikke orket mer. Jeg fortalte det ikke til mamma før jeg gikk i 5. klasse. Jeg fortalte det til og med til rektor og lærere, men det ble bare verre. Dermed tok jeg saken i mine egne hender, bokstaveligtalt, fortelle Ida mens hun ler.

Hva var det som førte til at mobbingen tok slutt?
En dag så hadde jeg rett og slett fått nok. Han løftet meg opp og kalte meg masse ting jeg ikke likte. Han kalte meg ting som mini, småen og sa at jeg hørte til i dvergland.  Han satte meg ned igjen og da sa jeg til ham at han måtte slutte, fordi jeg rett og slett ikke taklet mer. Da begynte han bare å le, så da slo jeg til ham. Det føltes som den eneste løsningen den gangen, men nå vet jeg at jeg kunne gjort det helt annerledes. Nå kunne jeg stått opp for meg selv og ikke brukt vold. Vold skal men ikke bruke uansett, men jeg visste ikke hva jeg skulle gjøre fordi jeg var så ung. Når jeg tenker på det nå, så er det ingen stor sak, men det var det den gangen. Når folk kaller meg ting nå, så registrerer jeg det ikke på samme måten. Nå ler jeg heller. Jeg går med denne hendelsen hver dag, og kommer meg nok aldri over den, fordi den følelsen jeg gikk rundt med når jeg ble mobbet var veldig ille. Jeg følte at jeg ikke ville være her lenger, fordi jeg var så lei.

Det stod i en undersøkelse på www.ung.no at det er ikke noe mer mobbing i storbyer, enn på mindre steder. I en artikkel i aftenposten stod det at mobbingen har økt med 70 % i grunnskolen de siste seks årene.  En elevundersøkelse fra 2011 på www.udir.no viser at andelen mobbeoffer har vært uendret fra 2007-2011. Det er 8,5 % av elevene som blir mobbet flere ganger i måneden, Hver fjerde elev sier at de blir mobbet to-tre ganger, eller oftere i måneden. De som blir mobbet svarer også at de selv er med på å mobbe andre noen ganger.  Undersøkelsen viser også at det er flere gutter som mobber og blir mobbet, enn jenter. Det står også at de elevene som blir mobbet, blir mest mobbet av medelever.

Nå har også mye av mobbingen gått over til å bli digital. Digitalmobbing kan skje over for eksempel datamaskin og mobiltelefon.  Det er ofte da også vanskelig å finne ut av hvem som mobber deg, fordi de gjemmer seg bak en dataskjerm.  Det blir også lettere for dem som mobber å kunne bruke sterke virkemidler som videoer og bilder som kan være sårende.  Nå er det for eksempel mange bilder og vidoer som havner rett ut på Facebook.  Om det er fra en fest hvor du kanskje fikk litt for mye å drikke, er ikke dette moro om alle andre får se hvordan du var i den tilstanden. Det er også mye vanskeligere å få fjernet det fra nettet, og innen det er blitt fjernet kan det hende at noen andre allerede har rukket å lagre bildene, eller videoene på sin egen datamaskin.  Statistikken viser at 19 % av barn i alderen 8 – 16 år forteller at de har lagt merke til at noen har blitt digitalt mobbet, 10 % sier at de selv har blitt digitalt mobbet, og 5 % forteller at de selv har mobbet noen digitalt. 

 Kilder Ung.no  Udir.no

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar