mandag 17. oktober 2011

Ungdom og rus

De aller fleste ungdommer vil en eller annen gang bli tilbudt ,hasj ,tabletter eller hjemmebrent eller andre rusmidler . Mange vil kanskje være nysgjerrige på hvordan dette er og kanskje ha lyst til å prøve det ut . Men man må være klar over at rusmidler kan være utrolig farlig og alkohol er ikke noe unntak.

En artikkel av Tina Maleen Olsen


Alkohol er det vanligste og mest brukte rusmidlet i Norge. alkoholbruket i den norske befolkningen har økt betraktelig de siste ti årene. Med økt forbruk øker også noen negative sosiale og helsemessige konsekvenser, som vold, seksuelle overgrep, sykdom og avhengighet som noen av konsekvensene. Nordmenn drikker seg også oftere beruset enn før, noe som også øker risikoen for akutte skader. Ved nesten alle former for brå og invalidiserende ulykker hos ungdom og unge voksne spiller alkohol en rolle. Alkohol er en av de viktigste dødsårsakene blant unge i alderen 15-29 år.

Alkohol virker generelt avslappende og sløvende, ved at nervesystemet, hjernen blir tregere. Ved inntak av alkohol ,vil veldig mange mennesker gjør ting de ikke ville ha gjort dersom de ikke hadde vært under påvirkning av alkohol , og de gjør kanskje noe de vil angre veldig på i ettertid.

Mange mener at det å prøve rusmidler er en del av ungdomstiden ,og de som bruker det vil kanskje argumentere med at det er helt greit å eksperimentere når man er ung . Det er blitt veldig enkelt for ungdom å få tak i narkotiske stoffer , man kan også kanskje ha venner som prøver narkotiske stoffer ,som da er en påvirkning for andre . Mange velger å prøve rusmidler av forskjellige grunner ,noen prøver kanskje fordi de er nysgjerrige på hvordan rusen er ,de syns det virker spennende og morsomt . Andre vil kanskje ta en del i et sosialt fellesskap ,om vennene dine driver med rusmidler ,kan du lett bli påvirket til å ta del i dette . Men det fins også flere grunner til å ungdom prøver rusmidler ,for eksempel ungdom som sliter veldig i hverdagen ,hjemmet eller lignende ,de vil kanskje prøve rusmidler for å rømme fra virkeligheten .

Men det er også ungdom som aldri prøver rusmidler ,og det er nok dem som faktisk har nok informasjon når det gjelder rusmidler . Ha fått god nok informasjon om hvor farlig dette faktisk er ,det er avhengighets skapende og veldig vanskelig å slutte med om man først har kommet seg inn i det . Noen kjenner kanskje også noen som har fått livet sitt ødelagt etter bruk av rusmidler .

Narkotiske stoffer veldig ødeleggende ,og veldig avhengighets skapende . Om man er avhengi kan det være veldig vanskelig å klare å slutte igjen . Det kan ødelegge livet for den som bruker det ,og for familien . Jeg har selv hatt en venn ,som begynte med narkotiske stoffer i veldig tidlig alder . Noe som ødelagg hele livet hans ,og det hele endte i en tragedie ,da han endte sitt eget liv .

Jeg har hatt en intervju med Cathrine Engenes (18 år) Og hun har fortalt meg om hennes opplevelser ,og hva hun mener om rusmidler .

Har du noen gang prøvd alkohol ?
Ja ,jeg har prøvd alkohol .

Hvis ja ,hvor gammel var du første gangen og hvorfor gjorde du det ?
begynte å drikke når jeg var 14år, fordi jeg var nysgjerrig å det virka gøy

Hvordan var din første opplevelse med alkohol?
Første gang jeg drakk alkohol ,var ikke noen god opplevelse . Jeg drakk alt for mye ,kjente ikke min egen grense . Og det endte med at ikke visste hvor jeg var eller hva jeg gjorde .

Var det lett tilgang?
ja ,det var veldig lett for meg å få tak i alkohol .

Noen gang prøvd eller vurdert å prøve narkotiske stoffer?
Nei jeg har aldri prøvd eller vurdert å prøve narkotiske stoffer .

Har du noen venner som bruker narkotiske stoffer ?
Ja ,mange av mine venner bruker narkotiske stoffer .

Føler du noe press fra venner om å måtte prøve det?
Nei jeg føler ikke noe press fra mine venner som bruker narkotiske stoffer . Narkotika er noe jeg aldri kommer til å prøve .

Hvorfor tror du at så mange ungdommer prøver narkotiske stoffer ?
jeg tror mange ungdommer prøver narkotika fordi de er nysgjerrige og kanskje tror at der er kult eller noe lignende .

Hva er din mening om narkotiske stoffer ?
jeg syns det er veldig dumt å begynne med det, det kommer ingenting godt ut av det. jeg liker ikke narkotika. Jeg har kjent mange som har drevet med narkotiske stoffer ,og har selv sett hvordan det har ødelagt både dem og familiene deres . Narkotika er noe jeg aldri kommer til å prøve . Kommer aldri noe godt ut av det.

Kilder : ung og rus

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar