torsdag 20. oktober 2011

Lillebjørns karriere

Lillebjørn Nilsen (Bjørn Falk Nilsen) har mange talenter, men det mest kjente er hans evner med gitar og sang. Som 15-åring skrev han sin første sang, og som 16-åring begynte han på musikklinja på Hartvig Nissen Skole. Av alle instrumentene han spiller liker han generelt strengeinstrumenter best, og han har turnert i flere land i Europa, samt Kina, Qatar, Canada og USA.

En artikkel av Mona Fossli  

Lillebjørn veiver takten under allsangen til 
”Crescendo i Gågata med bandet sitt Seresta i bakgrunnen 
Lillebjørn har mange fine og morsomme sanger, mange av dem igjen handler om Oslo, for eksempel ”Alexander Kiellands Plass”, God natt Oslo” og ”Tanta til Beate”. Det er tydeligvis en by han er veldig glad i. Samtidig har han flere sanger på andre dialekter eller ”talemål”, som ”Ola Tveiten”, ”Valle Auto og Bensin” og ”Håvard Hedde”, og også noen oversettinger fra engelske sanger, som ”Barn av Regnbuen”, ”Svikefulle Mari” og ”Byen jeg kjente som min”. Han har samarbeidet med mange opp gjennom årene og vært med i mange grupper. Blant annet den første gruppen han var med i som het ”The Young Norwegians”, som besto av ham, Bjørn Morisse og Steinar Ofsdal, og gruppa som het ”Ballade”, der han var sammen med Åse Kleveland, Lars Klevstrand og Birgitte Grimstad. 

Den siste gruppa han var med i, het Gitarkameratene. Det var et samarbeid med Øystein Sunde, Halvdan Sivertsen og Jan Eggum. De har også kommet sammen igjen for et par turneer, i 2010 og 2011. Lillebjørn omtales ofte som Norges ”visekonge” og er et forbilde for mange unge visesangere. Han har gitt ut 10 soloalbumer hvis en ikke regner med samlealbumene, og også flere med gruppene han har vært medlem av. Fem spellemannspriser har han fått også, enten alene eller med gruppe. I tillegg har han gitt ut flere gitarbøker og sangbøker, blant annet ”Lillebjørns gitarbok” og ”Tekst og musikk: Lillebjørn Nilsen”.

Jeg har spurt Lillebjørn noen spørsmål angående hans karriere, og han har svart på veldig kort varsel.

Hva var det første du gjorde innen musikk?
Jeg lærte først notelesning, mandolin og fiolin av min far. Kort
karriere på Bb-kornett i guttemusikken. Den første sangen, "Danse Ikke
Gråte Nå", skrev jeg som 15 åring. I den alderen begynte jeg også
seriøst å studere klassisk gitar og musikkteori. Jeg var fast låner på
Deichmann Biblioteks musikkavdeling.

Når fant du ut at det var musiker du ville være?
Da jeg var 16 år og sluttet på Ila Realskole for å begynne på
musikklinja på Hartvig Nissen Skole. Samtidig sa jeg opp jobben som
avisbud og oppdaget at jeg kunne forsørge meg selv med musikken.

Hva er ditt favorittinstrument? 
Det varierer jo siden jeg er en svoren multi-instrumentalist. Mest på
alt som har strenger. For tiden er det ingen tvil: favoritten er den
lille 4-strengede luringen ukulele! Samme favoritt som avdøde Beatles
gitarist George Harrisson.

Hvem har inspirert deg mest gjennom din karriere? 
Den amerikanske sanger, sangskriver, folkemusiker og aktivist Pete
Seeger har vært et forbilde helt fra jeg hørte ham som barn. Jeg har
vært så heldig å få treffe ham og opptre sammen med ham. Og er stolt av
å kunne kalle denne vitale 93-årige legenden min venn.

Hvilken eller hvilke låter er du selv mest fornøyd med? 
"Tanta Til Beate" har gitt meg mye glede. Det samme med "Danse Ikke
Gråte Nå" som faktisk framføres rundt omkring i verden av kor og
vokalensembler.

Hvor mange land har du turnert i? 
Norge, Sverige, Danmark, Færøyene, Island, Tyskland, Frankrike,
Belgia, Sveits, Portugal, Kina, Qatar, USA og Canada.

Som dere kan se, er Lillebjørn Nilsen en veldig variert og spennende artist. Jeg synes selv han er en av Norges beste visesangere.
Lillebjørn synger sangen ”Hav og Himmel”          

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar