mandag 17. oktober 2011

Kjærlighet

Kjærlighet finnes overalt.
I denne artikkelen skal jeg legge vekt på hva mennesker ser på som ekte kjærlighet og fordeler og ulemper med dette.
Hva er egentlig kjærlighet?

En artikkel av Sondre Mortveit

Mange mennesker jager denne tingen vi kaller kjærlighet, mange finner den og mange ikke. De finner den på forskjellige måter via objekter, ting de gjør som de har kjærlighet for, og gjennom personer. Kjærlighet er noe abstrakt, men samtidig veldig håndfast. Mange mennesker mener at kjærlighet er det nærmeste vi kommer magi, derfor er det så mange mennesker som leter etter sin sanne kjærlighet. Mange finner den og mange gifter seg med denne personen. Når man gifter seg binder man seg til den personen som man elsker. 

Kjærlighet er så mangt. Om man elsker en utsikt, er dette kjærlighet også? Jeg mener det er kjærlighet, du får den følelsen av kjærlighet. Du kommer helt i nirvana kroppen føler seg hjemme der. Mange forelsker seg via øynene med at du ser den personen inn i øynene, derfor kan du også forelske deg i en utsikt mener jeg. En god ting med kjærlighet er at mennesker kan gjøre gode ting for den personen eller tingen de elsker, men det kan også skje dumme ting som utroskap, sjalusi og slike ting. De dumme tingene kan være veldig skumle kjærlighet kan få deg til å gjøre mye dumt du ikke ville gjort. Mange blir gale av kjærlighet, men åssen hadde planeten vår vært uten kjærlighet? Hadde ingen elsket noe, tror jeg ingen ting hadde blitt gjort, fordi mange som gjør ting gjør det fordi de elsker det. 

Men hva er ekte Kjærlighet?
Jeg har intervjuet en person på gaten.
Meg: Så hva ser du på som ekte kjærlighet?
Person: Ekte kjærlighet for meg er vist en person gjør meg glad, vist den personen får meg til å føle meg lykkelig.
Meg: Har du noen gang opplevd denne kjærligheten?
Person: ja det har jeg, med min kjæreste som jeg elsker høyt.
Meg: Ulemper med denne kjærligheten da?
Person: Man kan fort gjøre dumme ting for den man elsker, jeg blir litt fort sjalu noe som ikke er så bra.

Kjærlighet kan også være hva du føler om det stedet du er og bor du kan elske plassen du kommer fra. Som på dette bilde som er veldig kjent over heler verden. Innenfor sms verden og gjennom tegn representerer hjerte kjærlighet dette er vel fordi hjerte er det steder som holder kroppen i live og det er jo kroppen som elsker. Manger mener at hjerte slår raskere når du møter eller gjør ting du elsker. Du får en god følelse.

Men føler alle ting i hele verden kjærlighet? Dyr og planter noen mennesker sier at plater skriker når de blir kuttet, har de også følelser som kjærlighet da? Mange forbinder kjærlighet med høsten fuglene kommer hjem igjen og synger og alt kommer til live igjen. Da kommer menneskene ut av husene sine og finner hverandre, og blir forelsket. Fuglene synger for å finne sin rette de synger for å vise at de er der sånn at andre fugler vil legge merke til dem. Sånn er vi mennesker også eller noe mange pynter seg for å se bra ut sånn at vi er fornøyd med oss selv og elsker oss selv. Det er et ordtak som går at ”man må elske seg selv før man elsker andre”. Vi gir gaver til personer vi elsker som bevis på vår kjærlighet som ringer til bryllup, pingviner gir steiner til sin sanne kjærlighet.

Jeg har intervjuet enda en person om dette.
Meg: Har du en kjæreste?
person: nei, dessverre det har jeg ikke
Meg: hvilken årstid kunne du tenkt deg og hatt en kjæreste?
person: På vinteren helt klart, jeg føler at vinteren er den mest ensomme tiden i året.
Meg: tror du det er derfor mennesker går ut for å finne seg noen rundt høsten?
Person: Ja det tror jeg, jeg har selv opplevd dette og virkelig gått ut og lett etter vinteren.
Meg: Har du noen gang gitt en gave til en person du er glad i?
Person: ja det har jeg.

Som vi ser er dette helt normalt jeg spurte flere på gaten og det siste spørsmålet i intervjuet mange sa ja, vi mennesker kjøper mye ting til hverandre fordi vi er glad i dem.
Vi har også opplevd mange ulemper med kjærlighet for eksempel kjærligheten for sitt land og religion skaper konflikter i verden. Mange blir såret av dette og mister mange de er glad i.

Min konklusjon for denne artikkelen er at kjærlighet finnes overalt og det er bra att det finnes fordi vist ikke ville ikke verden vært den samme. 

Verden ville vært et kjedelig sted der ingen hadde hatt noe glede. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar