mandag 17. oktober 2011

Et liv som Lærling

En lærling er en yrkesutøver som blir opplært i en bedrift i 2 år med en godkjent arbeidsgiver. Kristoffer er lærling på Volvo bilsenter på Notodden. Han elsker å jobbe med biler, og livet som lærling liker han godt, selv om det kan være slitsomt i blant. Han vurderte å bli flymekaniker, men fant ut at han var mer interessert i biler. 

En artikkel av Nina Wiggen Skaret

En lærling er en yrkesutøver som inngår lovfestet lærekontrakt i et lærefag med en godkjent arbeidsgiver. Den vanlige opplæringen er en fire års opplæring med to års skolegang på videregående skole og to år i praksis på en arbeidsplass. Opplæringen som utøveren får, skal forberede lærlingen på fag/svennebrevet i faget. Svennebrevet er en avsluttende prøve i faget og det kan tas når man har bestått de teoretiske prøvene som gjelder faget. Selve prøven består av en eller flere dagers arbeid hvor man viser hva man kan. Bedrifter som har lærlinger på kontrakt, får økonomisk tilskudd etter bestemte regler. Lærlingene får lønn i læretiden tilsvarende halvparten av en årslønn for en nyutdannet fagarbeider i det aktuelle faget. Denne måten å lære på blir omtalt som mesterlære, der lærlingen observerer og tar i mot veiledning på egne oppgaver.  For noen bedrifter er lærlinger en viktig ressurs for bedriften. Dersom lærlingen har fått en grundig opplæring i teori og praksis så kan dette gi bedriften viktige konkurransefortrinn, for eksempel innen anbud i offentlig sektor.

Kristoffer Hesthag
Foto: Nina W. Skaret
Kristoffer Hesthag er lærling på Volvo bilsenter på Notodden. Der jobber han som bilmekaniker og reparerer og har service på biler. Han har allerede jobbet på verkstedet i snart 1 og et halvt år, og har bare litt mer enn et halvt år til han skal ta fagprøven.  Her er et lite intervju med han:

- Syns du det er gøy å jobbe med biler?
”Ja, elsker det, men jeg vet ikke helt om jeg vil bli sånn vanlig bilmekaniker. Jeg vil heller drive med trimming og tunning av biler.”

- Når fant du ut at du ville bli bilmekaniker?
”Hmm… Det husker jeg ikke. Jeg har alltid vært interessert i bil og jeg alltid likt å skru. Jeg vurderte å bli flymekaniker, men da måtte jeg ha gått på skole i Bardufoss.  Og så fant jeg ut at var mere interessert i biler enn i fly.”

- Hvorfor valgte du å jobbe med Volvo?
”Det var pga. de hadde det beste tilbudet. Volvo på Notodden har hatt masse lærlinger opp igjennom tidene.  De har pleid og tatt inn 1 lærling i året. Så de kan få meg opp på det nivået som trengs kunnskapsmessig til å kunne ta fagprøva uten store problem.”

- Hvor mange plasser spurte du om lærlingjobb før du fikk jobb?
”Hmm… Var vel innom 6-7 plasser på Notodden og 10 plasser i Alta. Fikk tilbud på 3 lærlingplasser, 2 på Notodden og 1 i Alta.”

- Hvor mange er det som jobber på verkstedet?
”Vi er 8 som står og skrur på bilene til daglig. På Volvo- personbil. + 6 stk. på Volvo-lastebil/buss. Hele bedriften så er vi vel 30-35 stk. Tror jeg… husker ikke sånn i farta”

- Er det noen andre lærlinger der du jobber?
”Ja, vi har akkurat fått inn en ny en nå. Men det var en liten periode som vi var 3 lærlinger. Men han ene tok fagbrevet for noen uker siden, så jeg er neste man opp til fagprøven.”

- Bor du hjemme eller på hybel/leilighet?
”Holder på å flytte ut i en leilighet nå. Det skal bli godt!”

- Hvor mange timer jobber du i uka?
”8 timer, 5 dager i uka, husker ikke hva det blir jeg”

Volvo på verkstedet.
Foto: Kristoffer Hesthag
- Er arbeidet veldig slitsomt?
”Både ja og nei… når man skal feilsøke eller skifte store deler som sitter langt oppi bilene på de trangeste stedene og masse demontering for og bare kunne se delen… Og enda mere demontering for å få ut delen… da er det vilt tungt… skifte Turbo på Volvo XC 60 for eksempel. Ikke FAEN OM JEG GJØR DET IGJEN!! Den sitter så klint oppi torpedo – veggen at det ikke er mulig.. og MANGE store deler som må demonteres først før man kan starte og skru ut turboen…”
”Men data- programmering og Servicer (som det er mye av) det er lett. Og feilsøking med dataen… da ender det enten opp med at vi laster ned ny programvare eller ny styreenhet, sensorer eller givere. Mye verre er det med ”god” gammel feilsøking på ledningsnett etter brudd på ledninger… og uansett hva slags jobb du har så skal bilen nesten vært ferdig før man i det hele tatt har startet…”

- Tror du at du klarer fagprøven etter to år med praksis?
”Ja, det tror jeg. Jeg har et såpas bra støtteapparat rundt meg som jeg kan spørre. Og de har gjort dette så mange ganger før, så det er jeg ikke redd for. Tenker ikke så mye på det nå.”

- Hvor tror du at du kommer til å bo de neste årene etter at du er ferdig med lærlingtida?
”Vet ikke. Langt vekk fra Telemark håper jeg. Sikkert en ”storby” som Oslo, Bergen eller Trondheim. Lettere å få seg jobb der rett og slett. Også håper jeg at jeg kan flytte inn sammen med kjæresten min, men hun må finne ut hvor/hva hun vi gå på til neste år.  Så vi får se.”

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar