torsdag 20. oktober 2011

Jentefotball

Det er ganske stor forskjell på jentefotball og guttefotball på mange forskjellige måter. Muskelstyrken, teknikken, samspillet og selvtilliten. I denne artikkelen har vi fått et intervju med 2.divisjons spilleren på Amazon, Ingvild Svendsen. Vi får høre hva hun synes om jentefotball, hvilke forskjeller mellom gutter og jenter og hva hun mener om det.

En artikkel av Linn Christine Farbergshagen

Forskjeller mellom jentefotball og guttefotball
Det er ganske stor forskjell på jentefotball og guttefotball, både på kropp og spill. Selvsagt er det mer vold, mer taklinger, mer røde og gule kort, og mer spill i guttefotball. Jenter har ikke slik styrke eller utvikling i kropp som gutter. Jenter er mer forsiktige og de har ikke den muskelstyrken gutter har, og er da mer forsiktig i taklingene. Jenter og gutter ligger på et ganske likt nivå når de er små, men når de kommer til en alder begynner guttene å gå forbi jentene selv om de trener like mye. De blir sterkere mye fortere enn jentene, de løper raskere, de får bedre skudd og bedre teknikk, selv om de trener likt. Det er mange med forskjellige meninger om jentefotball. Mange synes jentefotball er kjedelig, ingen underholdning og rett og slett ikke er ordentlig fotball, siden forskjellen mellom gutter og jenter er så stor.

Det er stor forskjell på selvtilliten på gutter og jenter. Noe som er veldig kjent med jentefotball er selvtillit. Det er stor forskjell på gutter og jenters selvtillit. Gutter har mye større selvtillit enn jenter. Om gutter gjør en feil på banen, glemmer de det, og prøver å gjøre det bedre neste gang. De vet selv hva de er god til, og har troa på seg selv. Jenter er flinke til å rykke ned på seg selv. Om en jente gjør en feil, prøver igjen og ikke klarer det, så gir hun nesten opp. Da husker de den feilen og selvtilliten synker. De har ikke troen på seg selv og sine ferdigheter, så de tenker gjerne ”enten har jeg dagen, eller så har jeg det ikke” om de får en god start kan de gjøre en god kamp, men er vanskelig for jenter å løfte seg etter en dårlig start, fordi de sliter med selvtillit. Mentaltrening er noe en burde drive med da, men mentaltrening er ikke så lett. Det er ganske lett å si til seg selv ”i dag er jeg god, i dag skal jeg score”, for en ting er å si det til seg selv, en annen ting er å kunne overbevise seg selv. Jeg tror det er lettere for gutter med mentaltrening, fordi de vet hva de er gode til, mens jenter er mer usikre. 
En ting som kan trekke veldig ned på selvtilliten til jenter er når det fotballen blir mer seriøst, og spilletiden har mye å si om en er god eller ikke. Jentefotball er det som i vanlige fotballag er det kamp om å få mye spilletid og starte kampen i den posisjonen du vil selv spille. Jo eldre man blir jo mer seriøst blir fotballen. I 2.divisjon er det slik at de som starter kampen og blir byttet inn, de kan altså ikke komme ut igjen før neste kamp, så man får bare bytte én gang. Dette fører jo til at de beste starter, mens de som sitter på benken får lite spilletid. Mange jenter takler dette dårlig. Selvtilliten synker, man føler seg dårlig når man ikke starter kampen, og kun får de siste minuttene av kampen. Dette skaper konflikter mellom jentene, og det skaper et press på treneren. Jenter takler det på forskjellige måter, noen takler at de ikke starter, de har ikke noe mål i å være så god. Mens andre har store forventninger, og forventer å være på det beste laget, og satser veldig på fotballen. De som virkelig vil bli god og starte har jo valget mellom og enten komme i gang og trene seg god nok, det er mye jobb og hardt arbeid, men det er mulig. Eller så må de bestemme seg for at de kun spiller fotball for gøy og ikke har noe mål om å være på det beste laget. Dette er et ganske stort problem innen jentefotball, som får mange til å slutte på grunn av at de ikke takler konkurranse. 
Mine meninger om jentefotball er at det er stor forskjell. Jeg synes selv at det er mye gøyere å se guttekamp enn jentekamp. Fordi det er flere røde og gulekort, flere frispark, flere som blir utvist, flere taklinger og flere mål. Det skjer mye mer i guttefotball, de gjør alt mye fortere og det er spennende å følge med på. Det er synd at det er så stor forskjell på gutter og jenter, hvert fall når det gjelder selvtilliten. Jeg synes at det er dumt at jenter har så lav selvtillit og trekker seg selv ned, og tror selv at de ikke klarer noen ting fordi de ikke har troen på seg selv. Alle vet at dette ikke er noen god følelse, men det er vel slik noen jenter bare er.

Intervjuet
Jeg valgte å intervjue en av fotballspillerne på Amazon 2.divisjon, Ingvild Svendsen. Som tidligere har spilt fotball på Trauma guttelag og Trauma jenter 94.

Hva mener du er forskjellen på jente og guttefotball?
Ingvild: Det er ganske stor forskjell på jenter og gutter på mange måter. Gutter er sterkere, raskere og har bedre teknikk og kontroll på ballen. De skyter hardere, de går hardere i taklingene, og det er mye bedre og mere ordentlig spill i guttefotball. Gutter og jenter ligger på et jevnt nivå helt til en viss alder, da utvikler guttene seg mye mer selv om de trener like mye som jentene.

Spiller du ofte sammen med gutter?
Ingvild: Ja, jeg spiller ofte sammen med gutter på skolen. Jeg har toppidrett, så da spiller jeg fotball med guttene hver mandag og onsdag. Også har vi av og til fotball i gymmen.

Føler du at du får vist deg nok når du spiller med guttene?
Ingvild: Nei, når jeg spiller med guttene ser jeg ikke like mye til ballen og jeg kommer ikke så godt med i spillet som når jeg spiller med jenter. Guttene dribler mer, og har mer kontroll, mens vi jentene er mer usikre. Så derfor blir det mye mer balltap når vi spiller sammen med guttene.

Synes du det er gøy å spille med guttene?
Ingvild: Ja, jeg liker veldig godt å spille sammen med guttene. For det første så spiller jeg med folk på et høyere nivå, og da utvikler jeg meg raskere ved at jeg jobber med å tilpasse meg nivået. Det er alltid gøy å spille sammen med folk som er gode eller bedre enn deg, hvert fall når du klarer å vinne ballen fra guttene, da får du mye skryt!

Synes du det er stor forskjell på selvtilliten til jenter og gutter på banen?
Ingvild: Som sagt, så er gutter mye mer sikre på seg selv. De har mye mer kontroll og vet hva de er flinke til.  Gutter er flinkere til å heve seg over feil enn det jenter er. Gutter tørr å gjøre mye mer med ballen, så derfor blir de bedre. De er også mye tøffere i taklingene, for de har bestemt seg for at den skal de vinne!

Det finne altså noen folk som er imot jente fotball, hva synes du om dette?
Ingvild: Er enig med at jentefotball er ganske så uinteressant i forhold til guttefotball. Men synes jenter burde ha rett til å spille det. Jeg spiller det selv, synes det er gøy, men har ingen mål om å bli profesjonell. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar