torsdag 20. oktober 2011

Facebook

Facebook, er som de aller fleste vet, et nettsamfunn der gamle og nye bekjente kan finne hverandre igjen. Facebook var opprinnelig et nettverk for universitets studenter i USA, men har gjennom de siste årene vokst til å bli et verdensomspennende fenomen, med over 600 millioner tilhengere, og 23. Januar 2009 var det ca 1,3 millioner nordmenn som var registrert på facebook. I juni 2011 ble facebook det første nettstedet på internett med mer enn 1 milliard visninger i måneden.

En artikkel av Mads Willumstad

De siste årene har facebook blitt mer og mer som blogging, hvor du skriver dine egne meninger og synspunkter. Det finnes forskjellige ”grupper” eller ”fanpages” der du kan gi dine egne meninger og synspunkter angående en sak eller en person. Selv om du kan gi dine egne meninger så er facebook mer en diskusjonsside eller en debatt side. Blogging er mer der du kun gi dine egne synspunkter, der du kan for eksempel skrive en artikkel om det du mener.

Facebook er på en måte et MSN (Microsoft Network) det vil si en samling av internett tjenester på et sted. For i tilegg til å ha venner og har du muligheten til å skrive på andres profiler, har man også tilgang til utrolig mange andre funksjoner. Man kan blant annet laste opp bilder, videoer eller lydfiler, men du kan også gjøre mange andre ting med dine venner, fra en enkelt ”poke” til et ”were wolf bite” som gjør deg til en varulv og da kan du igjen bite andre venner. Du kan også like forskjellige ting, noe som kan deg informasjon om tingen eller personen du liker.


Som du kan se på bildet over har jeg ”likt” bandet linkin park. Der kan jeg finne informasjon om bandet, for eksempel hvor de spiller.

Men alt er ikke bare fryd og gammen med facebook. For mange er det et mål med mange venner, det vil på en måte vise hvor populær du er i den ”virkelige verden”. Visst du ser en person med 500 venner og du har 80 venner selv, så kan dette skap et sosialt stigma. I USA har det spredd seg en ny sykdom som kalles for SNF (Social Networking Fatigue). Dette innebærer at en person rett og slett blir utslitt av å vedlikeholde sine profiler på de forskjellige nett samfunnene, inkludert facebook. For noen er venner noen man må gå sammen fordi man føler man må, ikke fordi man har lyst. Man må fordi som nevnt tidligere så blir du ”sett ned på” visst du ikke har en stor mengde med venner på facebook. Dette er verken Facebook eller noen annen sitt nett samfunn sin feil, men de frembringer problemet i stor grad.

Et annet problem med facebook er tileggsprogramvarene. Facebook er ment som et samfunn der du kan kommunisere med venner, men svært få ungdommer nå til dags leser ikke personvernsparagrafen, når du registrer deg. Når du registrer deg på gir du facebook fullmakt til å bruke dine personopplysninger - som innebærer fullt navn, bursdagsdato, seksuelle preferanser, sivil status, politisk ståsted, religiøst ståsted, favorittmusikk, favorittfilmer, MSN og ikke minst bilder – som gir utviklerne bak tileggsprogrammene full tilgang til dine opplysninger. Visst du legger til Home land security som også har tilgang til dine personopplysninger. Et eksempel som er blitt bevist er visst du heter Mohammed og er med i en gruppe som heter for eksempel: ”i bet we can get 1 million people who dislikes George W. Bush”, så havner du i en database som kun NSA eller CSA har tilgang på.

Facebook er også en flott måte for litt folkeskye eller annerledes personer å kommunisere med likemenn på. Det finnes for eksempel grupper på facebook, for folk som er homoseksuelle, eller med Downs syndrom. Her kan du få råd fra likedane med samme problemer. På mange måter får da disse personene, som til vanlig kanskje ikke har det så bra, en følelse av nyttighet og verdighet i hverdagen.

Facebook er nok en blanding av både godt og vondt. Om man ønsker å treffe gamle kjente, er Facebook et ypperlig verktøy. Samtidig må man være oppmerksom på at Facebook også bringer med seg mange uventede problemer, gjerne problemer som man ikke så lett blir kvitt. Her kan blant annet Personvernsparagrafen nevnes, ettersom Facebook har rett til å gi informasjon om oss videre til en tredjepart uten at vi selv ønsker det. Men ønsker vi å finne gamle eller nye venner, eller bare delta i en diskusjon er facebook den rette plassen.

Intervju med Lena Willumstad:
Spørsmål: Har du facebook?
Svar: Ja, det har jeg.

Spørsmål: Hvor mange venner har du?
Svar: Ca 300.

Spørsmål: Føler du at det er et mål å ha mange venner på facebook, for å oppnå høyere sosial rang?
Svar: Nei, absolutt ikke, jeg legger bare til de personene jeg møtt ”face-to-face”.

Spørsmål: Føler du en trang til å sjekke facebook og fikse på profilen, oppdatere statusen osv?
Svar: Hehe, ja, hver dag J

Spørsmål: Hva syntes du om at alt du skriver og gjør på facebook blir lagret i en database?
Svar: Det kan jo være litt skremmende, men jeg har stengt profilen og legger ikke fremmende folk. Samtidig er jeg forsiktig med hva jeg legger.

Spørsmål: Så du er altså ikke nervøs for at mange personer ikke kjenner kan gå inn å lese alt om deg? ( da tenker jeg på folk med rettigheter på facebook, som jeg skrev om over)
Svar: Det er så klart noe man burde tenker over, men jeg tenker ikke så mye på det.

Spørsmål: Før vi runner av lurer jeg bare på om du er forsiktig med hva du trykker på av reklame og spill og lignende?
Svar: Jeg var ikke det før, da trykket jeg egentlig inn på alt som kom opp, men etter PC-en min krasjet av virus ble jeg veldig skeptisk til det jeg trykket inn på.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar